Responsinhibitie, Werkgeheugen, Emotieregulatie, Volgehouden aandacht, Taakinitiatie, Planning/prioritisering, Organisatie, Timemanagement, Doelgericht gedrag, Flexibiliteit, Metacognitie.
Dit zijn de 11 executieve functies volgens Dawson & Guare (2009)
Er is veel informatie over het ontwikkelen van executieve functies bij hoogbegaafde kinderen. Maar hoe zit dit bij volwassenen?
Die zelfde Dawson en Guare schreven samen met Chuck Martin het boek “Work your strengths; a scientific process to identify your skills and match them to the best career for you”.
Zij leggen in dit boek uit dat de executieve functies zich ontwikkelen zolang het brein zich ontwikkelt. Tot je 25e levensjaar dus ongeveer. Daarna liggen ze ‘hardwired’ vast, Dus adviseren zij een testje te doen om vast te stellen hoe het staat met jouw executieve functies en vervolgens passend werk te vinden bij die set van executieve functies, want…… veranderen kan dan niet meer.
“Dit kan toch niet waar zijn!” was mijn eerste reactie. Ik geloof toch echt dat mensen nog allerlei vaardigheden kunnen ontwikkelen na hun 25e.
Veel hoogbegaafde volwassenen komen bij mij met een coachvraag die vaak ligt op het gebied van executieve functies. En ook al geloof ik veel sterker in het (verder) ontwikkelen van je sterke eigenschappen/talenten dan in het ploeteren om bepaalde competenties te verbeteren, zijn er veel mensen die veel baat kunnen hebben hun ‘skills’ op dit gebied te verbeteren tot een ‘acceptabel’ niveau.
Maar kan dat dan? Of hebben Martin, Dawson en Guare gelijk? Is het onbegonnen werk en kun je maar beter werk vinden dat aansluit bij jouw ‘fixed’ set aan executieve functies?
Ik ben op zoek naar meer literatuur hierover. Wie heeft tips, aanbevelingen, namen van onderzoekers die zich hiermee bezig houden, vanuit welk vakgebied ?, etc.
Ik hoor het graag!
Rianne van de Ven
Maart 2016.
lees het vervolg hier: https://riannevdven.nl/2016/executieve-functies-deel-2/